۱۳۹۲/۰۴/۲۸

وضعیت اضطراری برای تیم کوه نوردان آرش

پس از صعود موفق قله سرسخت و دشوار برودپیک (8047 متر) و گشایش "مسیر ایران" برای نخستین بار بر روی این قله، گروه سه نفرۀ کوهنوردان ایرانی باشگاه آرش در مسیر بازگشت، دچار شرایط بحرانی شده و اکنون در  ارتفاع بالا و بدون آب، غذا و چادر، با مرگ دست و پنجه نرم می کنند.
پنج شنبه 27 تیر ماه، در ساعت هفت صبح، آیدین بزرگی که همراه پویا کیوان و مجتبی جراحی در ارتفاع حدود 7700 متر و خارج از مسیر عادی در چادر مستقر بوده، طی تماس تلفنی اعلام کرده بود که حال مناسبی ندارند و نیازمند آب و غذا هستند
پس از چند تلاش نا موفق از سوی شرپاها برای رساندن امداد به تیم ایرانی، امروز کیومرث بابازاده اعلام کرد در برود پیک وضعیت بحرانی به وجود آمده است.
گزارش اقدامات و اطلاعات رسیده تا بعد از ظهر جمعه، به شرح زیر است:
ساعت 6 صبح: آیدین تماس گرفت و گفت مانند سابق زمین‌گیر شده و قادر به حرکت نیستند.
ساعت 8 صبح: دو نفر باربر پاکستانی که نیمه شب از کمپ برای امداد حرکت کرده بودند در منطقه ای بالاتر از کمپ سوم در حال تراورس به طرف گردنه برودپیک (محدوده حضور تیم برودپیک) مشاهده شدند.
ساعت 9 صبح: یک تیم دو نفره از کوه‌نوردان سوئیسی که نیمه شب از کمپ اصلی کی 2 برای امداد حرکت کرده بودند نزدیک به کمپ 1 رسیده و اعلام کردند که قصد ادامه صعود دارند.
ساعت 9:30: سرپرست تیم سوئیسی اعلام کرد که تیم‌های دیگری نیز تشکیل شده و قصد دارند به دنبال تیم نخست به بالا صعود کنند.
ساعت 10 صبح: آیدین مجددا تماس گرفت و وضعیت شان را بحرانی اعلام کرد.
ساعت 1 بعد از ظهر: در تماسی که با کمپ اصلی برودپیک برقرار شد مشخص شد که باربرهای ارتفاع پس از تلاشی ناموفق برای رسیدن به گردنه، متاسفانه به کمپ سوم مراجعت کرده اند. همچنین تیم سوئیسی در تلاش برای رسیدن به کمپ دوم است.
ساعت 1:30 بعد از ظهر: تلاش می شود امروز افراد دیگری که در منطقه هستند برای امدادرسانی به سمت گردنه صعود کنند.

   مسیر سمت راست مسیر ایران ، مسیر سمت چپ مسیر نرمال

شرح کامل واقعه را می توانید از اینجا بخوانید.
برای هموطنان افتخار آفرین باشگاه آرش آرزوی سلامتی و بازگشت بی خطر به آغوش خانواده و دوستانشان را داریم.
BigLog
===
آخرین اخبار از وضعیت کوهنوردان ایرانی
کیومرث بابازاده در رابطه با شرایط و وضعیت امدادرسانی در ارتفاعات برودپیک گفت: ساعت 7 صبح دو باربر ارتفاع پاکستانی، به گردنه برودپیک رسیدند. ظاهرا برای اینکه دید بهتری نسبت به منطقه داشته باشند گردنه را طی و مقداری از مسیر قله فرعی را صعود کرده اند که در مقدار کمی خارج از مسیر "یک جسد" دیده اند و چیزی و کس دیگری دور و برش نبوده . به احتمال زیاد این جسد کوه نورد لهستانی است که از زمستان آنجا مانده ... موضوع و ادامه کار بوسیله بی سیم به شرپاها تفهیم شد که بچه ها باهمدیگر هستند و درست جست و جو کنند. تیم سوییسی و چند تیم دیگر منتظر تجسس شِرپاها هستند.
ستاد بحران تشکیل شده در این رابطه نیز اعلام کرده است از صبح دیروز (جمعه) تا ظهر امروز (شنبه) هیچگونه تماس تلفنی از سوی سه کوهنورد ایرانی با گروه مستقر در کمپ اصلی انجام نگرفته است. این می تواند خبر بسیار بدی باشد.
خبر تکمیلی
مقارن امروز عصر (شنبه)، ساعت هفت و نیم به وقت تهران، تماسی تلفنی از سوی یک از کوهنوردان (آیدین بزرگی) برقرار شده که حاکی از وضعیت بد و گم کردن مسیر می باشد. این کوهنورد خوب کشورمان به تنهایی در حال پایین آمدن است و در گزارشها، هیچ اشاره ای به وضعیت دو هموطن دیگر ما نشده است. متاسفانه امدادگران پاکستانی هم بدون یافتن کسی، به پایین برگشته اند. "میزان ارتفاع" و "برودت هوا" و نزدیک یک هفته شب مانی در ارتفاعات برودپیک، می تواند هر قهرمانی را از پای در آورد. به بازگشت این هموطنانمان امیداوار می مانیم.
===

خبر تکمیلی تر
بنظر میرسد پاکستان عملیات نجات را متوقف ساخته است. با بررسی عکسهای منطقه و پیدا کردن تقریبی  آخرین محل تماس آیدین بزرگی، از کوهنوردان مفقود شده، توماس لامل کوهنورد برجسته آلمانی و عضو تیم نجات، ابراز عقیده کرده است که در این مکان و در این شرایط، دیگر هیچ کسی را نمی توان نجات داد. بنظر میرسد برنامه ریزی اشتباه، بلند پروازی های غیر واقعی و پشتیبانی ناکافی، فاجعه دیگری را در ورزش کوهنوردی ایران رقم زده باشد. (اینجا را ببینید)
در این اوضاع، سخنگویان باشگاه آرش رو به دروغ پردازی آورده و ادعا کرده اند گم شدن گروه به دلیل طوفانهای سهمگین بوده است، چیزی که از زمان شروع صعود تا زمان فتح قله توسط تیم ایرانی و بازگشت آنان، به هیچ عنوان گزارش نشده و هوا در این دورۀ زمانی، بسیار هم خوب و معتدل بوده است. (اینجا را ببینید)



===
برود پیک (همچنین با نام K3 نیز شناخته می‌شود)دوازدهمین قله بلند در دنیا با ارتفاع ۸۰۴۷ متر، در رشته‌کوه قراقروم و در شمال شرقی پاکستان واقع شده‌است.  این قله به عنوان یکی از قلل هشت هزار متری آسان شناخته شده‌است هر چند که از لحاظ فنی سخت نمی‌باشد اما به هر حال نمی‌توان آن را به راحتی پشت سر گذاشت چرا که مسیر آن، از میان قلمروی بهمن‌های دائمی می‌باشد. صعود این قله به شرایط جوی وابسته می‌باشد به طوری که گاهی اوقات می‌توان صعود آن را در طول شش هفته به انجام رسانید. در حالیکه در مواردی دیگر حتی ممکن است صعود آن به نه هفته نیز کشیده شود.

۳۰ نظر:

  1. با آرزوی بازگشتی بی‌ خطر برای کوهنوردان عزیز ،،
    بیگ لاگ جان، لطفا ما را در جریان اخبار جدید قرار بدهید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. میرور چه خبر تو هنوز زنده ای ؟؟؟

      حذف
  2. حتما آینه جان، به محض بدست آوردن اخبار جدید و موثق، دوستان را در جریان خواهم گذاشت... که البته امیدوارم اخبار خوبی باشد.

    پاسخحذف
  3. با آرزوی سلامتی برای کوهنوردان تیم آرش

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. و با آرزوی بچه های بیشتر برای مشتی جان...
      :)))

      حذف
  4. با درود خدمت دوستان گرامی .برای افتخار آفرینان ایران زمین آرزوی سلامتی دارم

    پاسخحذف
  5. امیدورام یه تراژدی دیگه واسه کوهنوردانمون اتفاق نیوفته
    سپاس از بیگلاگ نازنین واسه اطلاع رسانی

    پاسخحذف
  6. ضمن سپاس از رهگذر گرامی و کاکای عزیز، من هم امیدوارم این حادثه ختم به خیر شود چون جدا از مسائل انسانی، به مشکلات فنی این شرایط واقف هستم و از سوی دیگر، این بچه ها، واقعا هموطنان خوب و پاک طینتی هستند. امیدوارم به خاطر افتخار آفرینی از دست نروند...

    پاسخحذف
  7. با اجازه بیگ لاگ عزیز آخرین خبر از تیم کوهنوردی آرش را اینجا میشه دید
    http://www.bbc.co.uk/persian/sport/2013/07/130720_l47_iranian_climbers_broadpeak.shtml

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کاکا جان آخرین خبر تکمیلی را در متن قرار داده ام. متاسفانه با تماسهایی که داشته ام، متوجه شدم خانوادۀ این بچه ها در وضع بدی بسر می برند. من شخصا تا حد زیادی امیدم را از دست داده ام...

      حذف
    2. ممنون از زحمتی که میکشید و من گویا ندیده بودم
      از آنجا که با مرحوم اعتمادی فر آشنائی داشتم امیدوارم بار دیگر اتفاق بدی نیفتد
      هر چند که اشراف شما به مسائل فنی نگرانی بنده را بیشتر میکند اما در نا امیدی بسی امید است پس زنده باد امید

      حذف
  8. بیگ‌لاگ گرامی،
    خبر آخرتان بسیار نگران‌کننده است. من که شخصا از کوهنوردی حرفه‌ای چیزی نمی‌دانم و در عمرم از شیرپلا و کولک‌چال بالاتر صعود نکرده‌ام. البته می‌دانم صعود به ارتفاعات این‌چنینی با کاری که ما به نام کوهنوردی می‌کردیم اصلا قابل مقایسه نیست. ولی پرسش ـ شاید ابلهانه‌ای ـ دارم و آن اینکه آیا در چنین مواردی هیچ امکانات امدادی دیگری برای کمک‌رسانی به افرادی که در خطر جانی هستند وجود ندارد و فقط باید به صعود چند کوهنورد دیگر به محل آنان بسنده کرد؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شهاب جان، با عرض سلام و عرض ادب فراوان خدمت شما دوست گرامی، راستش در ارتفاع 7800 متری نه هلیکوپتر قادر به پرواز است و نه هر کوهنوردی توان کار امداد و نجات را دارد، کما اینکه دو نفر از اعضای تیم در کمپهای پایینی حضور دارند ولی ا ز نظر جسمانی توانایی کار امدادی ندارند. تنها عمل مفید، تماس کوهنوردان گمشده با کمپ اصلی و دادن مشخصات دقیق جی پی اس، و اقدام گروه های امدادی برای یافتن محل آنهاست... تازه هوای این چند روز در آن محل بسیار خوب و بدون توفان بوده وگرنه کار بسیار وخیمتر از این حرفها می شد... بنابر این عملا خیر، هیچ کاری جز امداد انسانی و البته غیبی در این موارد نمی شود انجام داد.

      حذف
  9. آخرین کسایی که ممکنه نگرانشون بشم و دلم براشون بسوزه کسایی هستن که بعد از اور دوز مواد مخدر در بیمارستانن یا کوهنوردهایی که وسط صعود گیر کردن و دارن میمیرن. خب بیخود کردی کشیدی که بمیری، بیخود کردی رفتی که بمیری.
    Noandish

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با درود به شما دوست گرامی
      با این دیدگاه شما، مقایسه معتاد اور دوزی با کوهنوردی که در چالش با عوامل طبیعت برای فتح قله از جان مایه می گذارد...بسیار نگران خود شما شدم!

      حذف
    2. با درود متقابل، کمی بدون تعصب نگاه کنی میبینی هیچ فرقی نداره!
      هر دو گروه به انجام کاری علاقه مفرط و اعتیاد دارن که در وهله اول درست و عاقلانه نیست و در نهایت ممکنه جونشون رو پاش بزارن.
      البته دیدن مرگ و نابودی دیگران تاثر برانگیزه، شکی ندارم. اما اگه ترحم و تاثر ما ارزشی داشته باشه بهتره خرج مواردی بشه که استحقاق بیشتری دارن.
      Noandish

      حذف
  10. http://www.mehrnews.com/detail/News/2101163

    باشگاه آرش اعلام کرد که ساعت 19:30 روز شنبه آیدین بزرگی یکی از سه کوهنوردی ایرانی که در ارتفاعات پاکستان مفقود شده اند تماس گرفته و تقاضای کمک کرده است. وی در این تماس عنوان کرده که تغییر محل داده و ارتفاع را نیز 3500 متر اعلام کرده که اشتباه است اما سایر مشخصات با عکس‌ها و نقشه‌های منطقه مطابقت دارد.

    به نظر می‌رسد این کوهنوردان همان مسیر را که اشتباه رفته بودند برگشته‌اند و به بالای یک دیواره مهیب رسیده‌اند. باشگاه آرش اعلام کرد که از طریق موبایل آدین بزرگی مشخصات جغرافیایی توسط جی پی اس و با کمک مقامات دولتی در حال رد یابی است. همچنین قرار است یک فروند هلی کوپتر امدادی از بیس کمپ "کی‌دو" به بیس کمپ "برودپیک" پرواز کند.

    رامین شجاعی سرپرست تیم هم در حال مذاکره با کوهنوردان حاضر در منطقه است و پاداش قابل توجهی نیز برای کسانی که به این گروه ایرانی کمک کنند در نظر گرفته است.

    پاسخحذف
  11. رادیو فردا از قول فدراسیون کوهنوردی ایران گزارش داده که این سه کوهنورد مجوز نداشته‌اند و بطور مستقل اقدام به صعود کرده‌اند. در واقع فدراسیون کوهنوردی خواسته به گونه‌ای از خود سلب مسئولیت کند چون می‌داند شانس نجات این افراد زیاد نیست.
    این خبر را می‌توانید در لینک زیر بخوانید.
    http://www.radiofarda.com/archive/news/20130721/143/143.html?id=25052429

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شهاب جان با درود دوباره، همه کوهنوردان در ایران می دانند: فدراسیون مخل کار و اعصاب کوهنوردان نشود، کمک و مجوز پیشکشش!

      حذف
  12. خبر تکمیلی تر
    بنظر میرسد پاکستان عملیات نجات را متوقف ساخته است. با بررسی عکسهای منطقه و پیدا کردن تقریبی آخرین محل تماس آیدین بزرگی، از کوهنوردان مفقود شده، توماس لامل کوهنورد برجسته آلمانی و عضو تیم نجات، ابراز عقیده کرده است که در این مکان و در این شرایط، دیگر هیچ کسی را نمی توان نجات داد. بنظر میرسد برنامه ریزی اشتباه، بلند پروازی های غیر واقعی و پشتیبانی ناکافی، فاجعه دیگری را در ورزش کوهنوردی ایران رقم زده باشد.
    برای اطلاعات بیشتر به متن مراجعه فرمایید.

    پاسخحذف
  13. شب تلخ کوهنوردی ایران/ گزارش «توماس لامل» از پایان تلاش ها و امیدها در برودپیک
    دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۲۴

    آخرین خبری دریافتی کوه نیوز از وضعیت عملیات تجسس سه کوهنورد ایرانی

    آقای Thomas Lammle راهنما و عضو ستاد امداد و نجات فدراسیون کوه نوردی آلمان که امروز با دو پرواز مسیر صعود و فرود کوه نوردان باشگاه آرش را به طور هوایی بررسی کرد، گزارش خود را به شرکت ATP داده و شرکت نامه زیر را به آقای همایون بختیاری دبیر باشگاه کوه نوردی آرش ایمیل کرده:



    همایون عزیز

    سلام علیکم

    ما بسیار متاسفیم که جهت آگاهی شما اطلاعات زیر را ارائه می نماییم:

    پیرو درخواست و تلاش راسخ شما، راهنمای کوهستان آلمانی آقای توماس لامل صبح امروز ماموریت جستجو با هلی کوپتر را بر عهده گرفتند. آنان تا حداکثر ارتفاع ممکن پرواز کردند و از مکان هایی که در آن ها احتمال دیدن کوهنوردان ایرانی در برودپیک بود، عکس برداری کردند. متاسفانه آن ها هیچ نشانی در نقاط محتمل نیافتند. آقای توماس لامل به عنوان یک راهنمای کوهستان حرفه ای، به این نتیجه گیری رسید که تلاش های آتی برای زنده نگه داشتن کوهنوردان ایرانی گم شده بی فایده خواهد بود.

    دو راهنمای ارتفاع پاکستانی شرکت ATP: اصغر و سرور نیز به بیس کمپ بازگشته اند. آن ها تمام مسیر را کاملا جستجو کرده اند و در مسیر قله برودپیک چیزی نیافته اند. آن ها همچنین عکس هایی از مسیر خود آورده اند.

    با کمال تاسف ما متقاعد شدیم که سه کوهنورد ایرانی حیات با ارزش خود را از دست داده اند. ما نتوانستیم تلاشی جهت حفظ جان برادران عزیزمان انجام دهیم، تقدیر خداوند متعال بر مرگ برادران عزیزمان در ارتفاعات قراقروم بوده است. آنان عاشق کوهستان بودند و زندگی خود را بر سر راه رسیدن به اوج علاقه مندی هایشان گذاشتند. این رویداد ضایعه بزرگی برای جامعه کوهنوردی به طور عام و برای خانواده های این عزیزان و مردم ایران به طور خاص می باشد. ما در غم و اندوه شریک هستیم و مراتب تسلیت مان را به خانواده های داغدیده اعلام می کنیم. خداوند قادر روح درگذشته گان را در آرامش ابدی محفوظ بدارد و به خانواده ها و دوستانشان شجاعت تحمل این فقدان جبران ناپذیر را عطا بفرماید. آمین

    نیکنام کریم

    مدیر عامل ادونچر تورز پاکستان

    پاسخحذف
  14. منبع خبر ناگوار بالا در آدرس زیر میباشد ،
    http://koohnews.ir/index.php/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/2613-%D8%B4%D8%A8-%D8%AA%D9%84%D8%AE-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%C2%AB%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%84%C2%BB-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%BE%DB%8C%DA%A9

    پاسخحذف
  15. ستاد پیگیری برنامه برودپیک/ توقف عملیات نجات، نظر رسمی باشگاه کوه نوردان آرش نیست
    دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۵۳

    ستاد پیگیری برنامه برودپیک، لحظاتی قبل پیرو پیگیری‌های بخش خبری کوه نیوز در توضیح خبر قبلی مبنی بر توقف و پایان جستجوها در برودپیک گفت:

    نتیجه گیری شرکت اتپ مبنی بر توقف عملیات نجات نظر رسمی باشگاه کوه نوردان آرش نیست. باشگاه کماکان پی گیر عملیات امداد و مشاوره با کوه نوردان شاخص جهانی میباشد و نقطه زمین گیر شدن تیم را به صورت فنی به بحث گذاشته است.

    در حال حاظر افشین به همراه یک باربر در کمپ سوم مستقر و رامین نیز در کمپ اصلی و کمپ ک۲ جهت جلب موافقت کوه نوردان جهت شرکت در عملیات امداد می باشند و به ایشان و شرکت اتپ اعلام شده عملیات امداد و نجات تا اطلاع ثانوی ادامه دارد و هر دو هلی کوپتر را آماده به پرواز نگهدارند.
    http://koohnews.ir/index.php/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/2614-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA%D8%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%A9%D9%88%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D8%B1%D8%B4-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

    پاسخحذف
  16. در کنار وضعیت مبهم این کوهنوردان، انتشار متن یک نامه بسیار تکان دهنده بود؛ متنی که شاید نشان دهد کوهنوردان ایرانی را با تنگ نظری‌هایمان مبنی بر اینکه این صعود به نام این جوانان ثبت نشود و عدم همراهی کافی در ارائه اطلاعات و تجربیات صعودهای پیشین و حتی شاید سنگ اندازی‌هایی، خودمان در هیمالیا دفن کرده‌ایم. پرستو ابریشمی کوهنورد زن کشورمان در وبلاگ خاک خوب با بیان این که، «آیدین بزرگی» یکی از سه کوهنورد صعودکننده به قله از او خواسته تا پس از صعود آن‌ها، نامه‌اش را منتشر کند، متن این نامه را که نوزدهم خرداد ماه (روز سفر تیم از ایران به پاکستان) منتشر نموده که «تابناک» برای نخستین بار، رسانه‌ای‌اش می‌کند. آیدین بزرگی در متن این نامه، چنین آورده است:
    لینک مطلب فوق در سایت تابناک
    http://www.tabnak.ir/fa/news/333397/%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%87%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D9%81%D9%86-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85

    پاسخحذف
  17. با عرض سلام و درود خدمت دوستان گرامی بخصوص آینه عزیز، از اینکه مدتی در خدمتتان نبودم عذر می خواهم. متاسفانه امروز در جلساتی که با دوستان مطلع داشتیم، از نکات تکان دهنده و حقایق تاسف باری از نحوۀ اجرای این برنامه آگاه شدم که شاید صلاح نباشد در این موقعیت ذکر شوند. اما اشتباهات فاحش مدیریتی و ضعف برنامه ریزی، از سوی مسئولان این حرکت، منجر به پدید آمدن فاجعه ای شده که می شد براحتی از وقوع آن پرهیز کرد... متاسفانه تنها موفق شدم به خانوادۀ یکی از این دوستان دسترسی پیدا کنم که در وضع بدی به سر می بردند. از بذل توجه و پیگیری اخبار مرتبط به این مسئله از سوی دوستان، سپاسگزارم.

    پاسخحذف
  18. آخرین مکاتبات با دو نفر از مجربترین کوهنوردان و امدادگران ارتفاع را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید. متاسفانه هر دوی آنها، بچه ها را از دست رفته می دانند.
    http://koohnews.ir/index.php/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D9%87%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C/2623-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AF%D9%BE%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D9%88-%D9%88-%D8%B3%DB%8C%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B1%D9%88

    پاسخحذف
  19. درود میرور جان، دیروز دومین سالروز درگذشت بانو لیلا اسفندیاری هم بود یادشان گرامی باد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. با درود به مشتی‌ عزیز و گرامی، و سپاس فراوان از یادآوریِ خاطره و سالروز درگذشت بانو لیلا اسفندیاری ،،

      حذف
    2. http://infectedpixel.wordpress.com/2013/07/22/%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D9%84%DB%8C%D9%84%D8%A7/

      حذف
  20. باشگاه آرش رسما پایان عملیات را اعلام کرد
    در پی بی‌نتیجه ماندن و پایان جست‌وجوها برای یافتن سه کوه‌نورد مفقود شده ایرانی در پاکستان، مسوول باشگاه آرش که از نزدیک جریان جست‌وجوها را دنبال می‌کرد، گفت: تمام کارهای لازم برای یافتن این عزیزان انجام شد اما متاسفانه به نتیجه نرسید. همایون بختیاری گفت: هم‌اکنون در منطقه حضور دارم و در صحبتی که با توماس لامل بهترین کوه‌نورد به زعم بسیاری از کارشناسان داشتم متاسفانه اعلام کرد از نظر آنها این کوه‌نوردان به صورت قطعی جانشان را از دست داده‌اند.
    لامل به ما توصیه کرد که هیچ عملیات امدادی دیگری برای یافتن این کوه نوردان و پایین آوردن اجساد آنها انجام نشود؛ چرا که آنها در جایی هستند که حتی کمک‌رسانی برای پایین آوردن اجسادشان هم خطرناک است.

    پاسخحذف