۱۳۹۲/۰۷/۲۲

"عقیقه!"



پسر همسایه ما بر خلاف من، به موتور و موتور سواری علاقه شدیدی دارد و کارهایی که بر ترک موتور انجام می‌‌دهد، به آکروبات بازی بیشتر شبیه است تا مثل آدم موتور سواری‌ کردن! از تک‌چرخ گرفته تا لابلای ماشین‌ها ویراژ دادن و خلاصه اینگونه عملیات محیرالعقول!

همیشه به او می‌گفتم تو با این کارهات آخر یک کاری دست خودت می‌دی. بالاخره یک روز به من گفت که برایش هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چون او را در بچگی‌ "عقیقه" کرده‌اند!

اول فکر ‌کردم که می‌گوید او را "عقیم" کرده‌اند. بهش ‌گفتم منظورت همون ختنه است دیگه؟! در جواب من خندید و ‌‌گفت نه بابا "عقیقه" چیز دیگه‌ای است. برای من ماجرای "عقیقه" را اینگونه تعریف کرد که چند روز پس از بدنیا آمدنش، پدر و مادرش برای او طبق آداب و رسومی، گوسفندی کشته و پخته‌اند که با مراسم معمولیِ  قربانی کردن گوسفند تفاوت دارد و به همین دلیل جان و بدن او گارانتی شده است!

در ادامه توضیحاتش گفت که بعد از بریدن سر گوسفند هیچکدام از استخوان‌هایش نباید شکسته و خرد شود. فقط سر آن باید از بدن جدا شود و بعد از پوست کندن و خارج کردن محتویات حیوان، آن را "درسته" در دیگ بزرگی‌ انداخته و می‌‌پزند و بعد از پختن، استخوان‌ها را بدون اینکه شکسته بشود از گوشت جدا کرده و در زیر خاک دفن می‌کنند و گوشت پخته را هم بین در و همسایه تقسیم می‌کنند. بدین ترتیب آن شخص ضمانت شده و تا آخر عمر او، هیچ حادثه ناگواری برایش اتفاق نخواهد افتاد! او به من دلداری می‌‌داد که نگرانش نباشم!

چند روزی بود که صدای قار و قور موتورش را نمی‌شنیدم. پدرش را در راه پله‌ها دیدم و احوال رفیقمان را پرسیدیم. گفت که الان چند روزی است که بخاطر تصادف با موتور در بیمارستان بستری شده و چندین جای بدنش شکسته و شاید دیگه نتونه راه بره!!

۸ نظر:

  1. حتماً موقع عقیقه کردن یادشون رفته یه توف به چپ یه توف به راست کنن، یه فوت تو هوا ،پشتک بالانس

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. احتمالا همینطور بوده و یکی‌ دو تا تبصره و ماده رو یادشون رفته انجام بدن! :))

      حذف
  2. اگه موقع «عقیقه» بی‌احتیاطی بشه پیامدهای مصیبت باری داره. حتما موقعی که گوسفند رو زمین زدند که سرشو ببرند، چند تا از استخوان‌هاش شکسته. حالا هم به تلافی اون «عقیقه ناقص» این جوان بدبخت هم چند تا از استخوان‌هاش شکسته و ممکنه فلج بشه! در همه دستورات اسلام یک حکمتی نهفته که باید اکیدا رعایت کرد وگرنه جواب معکوس می‌ده!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در همه دستورات اسلام یک حکمتی نهفته که باید اکیدا رعایت کرد وگرنه جواب معکوس می‌ده!!
      ----------------------------------------------------
      با اسلام نمیتوان شوخی‌ کرد و دستورات آن را الله بختکی انجام داد، در غیر آنصورت آنچنان بلایی سرت می‌‌آورد که خداوند هم به حالت گریه خواهد کرد!

      حذف
  3. با درود به تمامی دوستان قدیمی و با صفا
    آقا ما هیچی اینجا نمینویسیم یه وقتی زبونم لال فکر نکنید مٌردیم ، یا آزادگی و بچه هاشو یادمون رفته.....
    نه اصلا ازین خبرا نیست ، بی صبرانه منتظر نیما و راه اندازی سایتش هستیم ( که اونم ظاهرن شده مثل راه اندازی نیرو گاه بوشهر)
    فقط خواستم بگم زنده ام و گهگدار ازکوچه آزادگان گذر میکنم
    به امید روزی که در جمع دوستان یه بره رو عقیقه کنیم و با عرق سگی نوش جان کنیم.
    بدرود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رامکال جان درود، خوشحالیم که خبری از شما گرفتیم و مثل همیشه شاد و سر زنده هستید.
      همین امروز یک اطلاعیه در رابطه با افتتاح سایت جدید در وبلاگ می‌گذارم، پاینده باشید

      حذف
  4. سلام به همه بچه های گل ،
    میخواهم حرف های رامکال عزیز رو تایید کنم .
    اخه خوبیت نداره ، توی محله در و همسایه در باره ما چی میگن .
    خلاصه به اسخر آقای آب شنگول فروش خبر دادم که یک چهار لیتری رو برای ما کنار بگذاره .
    ارادتمند همه شما : )))

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کیوان جانِ گًل :)
      تا لحظاتی دیگر اولین اطلاعیه ستاد را روی "ار" می‌‌برم :))
      درود بر تو ،،،

      حذف